Trasa zaczyna się (lub kończy) w Sobieszowie na przystanku MZK linii nr 7 lub 9 "Sobieszów".
Sobieszów. Miasto (od 1.I.1962) [obecnie dzielnica Jeleniej Góry, przyp. autora strony] leżące wzdłuż Wrzosówki, 348-440 m. Dolna część miasta na obszarze Kotliny Jeleniogórskiej styka się z Cieplicami. Górną - położoną w głębokiej dol. Wrzosówki otacza od zach. zalesiona odnoga Grzybowca: Trzmielak, Sobiesz (633 m) i Ostrosz (462 m), a od wsch. - kopulasta wyniosłość Żaru (680 m) i skaliste urwiska Chojnika (627 m).
[...]
Stary k o ś c i ó ł (na górce) - pierwotna budowla średniowieczna uległa gruntownej przebudowie renesansowej ok. 1600 r. i barokowej w r. 1778. Wyposażenie późnobarokowe z końca XVIII w. Obok kościoła gotycka dzwonnica z dwoma dzwonami z XVII w. K o ś c i ó ł poewangelicki (koło przyst. PKS) z r. 1745, w typie protestanckiego baroku, zaadaptowany na kościół katolicki. Wyposażenie wnętrza barokowe. Na parapetach empory i na stropie naiwne, ludowo-rzemieślnicze malowidła o tematyce biblijnej. Dawny p a ł a c (obecnie technikum rolnicze), wczesnobarokowy z l. 1705-12, otoczony stylowymi zabudowaniami gospodarczymi z I poł. XIX w. 1
Wymieniony przez T. Stecia kościół (dawny ewangelicki) p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa...
Cofamy się do skryżowania... Dawna restauracja OSTOJA.
... na którym skręcamy lekko w lewo i następnie w prawo przez most na Wrzosówce
Wymieniony przez T. Stecia kościół (dawny ewangelicki) p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa znajduje się tuż przy przystanku MZK. Z przystanku idziemy za znakami czerwonymi i czarnymi. Cofamy się do skrzyżowania, na którym skręcamy lekko w lewo i następnie w prawo przez most na Wrzosówce. Przed mostem piękny okaz kasztanowca pospolitego. Po drugiej stronie rzeki, na wysokości DW "Potok", skręcamy w prawo w ul. Sądową, która doprowadza nas do skweru nad Wrzosówką. Znajduje się tu sztuczne źródełko wykonane z kamienia młyńskiego oraz pomnik upamiętniający XX-lecie Powrotu Ziem Zachodnich do Macierzy. Po drugiej stronie rzeki usytuowany jest przystanek autobusowy MZK linii nr 15 - kolejna możliwość dojazdu do Sobieszowa. Chwilę później skręcamy w lewo, w ul. Bronka Czecha.
Kościół p.w. Św. Marcina.
Chcąc zwiedzić drugi z kościołów - widoczny z tego miejsca "na górce" kościół p.w. Św. Marcina, już na przystanku należy skierować się w przeciwną stronę, w kierunku Zespołu Szkół Rolniczych usytuowanego w dawnym pałacu Schaffgotchów i ul. Cieplicką dojść do drogi dojazdowej do kościoła. Niestety brama kościelna na końcu schodów od ul. Karkonoskiej jest zamknięta.

Idąc między przedwojennymi willami...
Na ul. Bronka Czecha znajduje się duży parking (płatny), w pobliżu także bar "Tramp". Przy małym pawilonie sklepowym skręcamy w prawo, w uliczkę T. Chałubińskiego. Idąc między przedwojennymi willami pokonujemy kilka schodów, przecinamy ul. Zamkową i po 150 m docieramy do skrzyżowania: w lewo prowadzi droga do dyrekcji Karkonoskiego Parku Narodowego, w którym mieści się również Ośrodek Edukacyjno-Informacyjny "Chojnik" (dawne Muzeum Przyrodnicze KPN).
Panie mogą się przetestować, czy mają prawidłową figurę :)
Idąc dalej prosto trafiamy do bramy, przy której znajduje się kasa - należy w niej nabyć bilety wstępu do KPN, są tu także pamiątki, pocztówki itp. W pobliżu bramy ciekawa skałka ze szczeliną, w której Panie mogą się przetestować, czy mają prawidłową figurę :)
Po krótkim podejściu dochodzimy do węzła szlaków: czerwony odbija w prawo, my podążamy czarnym w lewo.
Początkowo pniemy się dość stromo pod górę, pomiędzy porozrzucanymi blokami skalnymi. Później łagodniej, ścieżką biegnącą granicą Pogórza a reglem dolnym. Wkrótce stajemy przed potężnym masywem Zbójeckich Skał. ("Legenda o Zbójeckich Skałach")
Grupa skalna na pn. zboczu góry, ok. 40 m wys. W zach. ścianie szczelinowa jaskinia Dziurawy Kamień (zwana potocznie "Podziemnym Tunelem"), tworząca pojedynczy korytarz ok. 20 m dł., 1 m szer. i średnio 2 m wys., wznoszący się stromo do góry i zakończony 4-metrowym kominkiem, który wyprowadza na powierzchnię. Wejście do jaskini do jaskini oznacza czarna litera "T". (Przejście przez ciasną szczelinę nie jest niebezpieczne, wymaga jednak pewnej uwagi, ze względu na wysokie progi.)
Pod szczytem Zbójeckich Skał szeroka otwarta nisza, kilka metrów głęb., tzw. Zbójecka Grota. Na szczycie skałek trzy piękne kociołki wietrzeniowe do 1 m średn. i 50 cm głęb., przeważnie wypełnione wodą. 2
... skręcamy w prawo w wąską ale wyraźną ścieżynką z kilkoma stopniami wykutymi w skale...
... w kierunku słabo widocznego otworu wejściowego.
Jak trafić do "Podziemnego Tunelu"? Wspomniana przez T. Stecia litera "T" wskazujące wejście jest obecnie zatarta. Kilka metrów przed zakrętem szlaku wspinającego się na szczyt, tuż przed masywem, skręcamy w prawo w wąską ale wyraźną ścieżynką z kilkoma stopniami wykutymi w skale. Wspinamy się nią na wysokość kilku metrów ponad szlak, w kierunku słabo widocznego otworu wejściowego znajdującego się w zach. ścianie masywu. Wewnątrz nie jest całkowicie ciemno, gdzie niegdzie szczelinami dostaje się odrobina światła, jednak bez latarki można się potknąć o dwa 40-cm progi. Na końcu trzeba wspiąć się 4-metrowym kominem. Do jaskini lepiej nie wchodzić z plecakiem... Więcej informacji na:
Oficjalnej Polskiej Stronie Taternictwa Jaskiniowego przy KTJ PZA

Na końcu trzeba wspiąć się 4-metrowym kominem.
Czarny szlak omija tunel wspinając się na szczyt lewym skrajem masywu. Po krótkim podejściu znajdujemy się na szczycie, w pobliżu kociołków. Górne wyjście z tunelu znajduje się nieco poniżej, przy północnej krawędzi masywu. Ze Zbójeckich Skał schodzimy z drugiej strony mijając Zbójecką Grotę - w czasie deszczu może schronić się w niej nawet kilkanaście osób. Osiągamy niewielkie obniżenie, z którego stromo wspinamy się do czerwonego szlaku i znajdującej się tu skały Grzyb (520 m) ("Legenda o Skalnym Grzybie").
Skalny Grzyb.
[...] na skrzyżowaniu stoi wysoki głaz, podobny z kształtu do grzyba. Powstanie takiej formy skalnej wiąże się z długotrwałym działaniem wiatru w warunkach ostrego klimatu, jaki panował w Karkonoszach w okresie zlodowacenia. Wiatr pędził okruchy skał i kryształki lodu, które jak papier ścierny, szlifowały ostre brzegi granitu. A że dolna ich warstwa, gnana wiatrem, była gęstsza - niżej wykonały większą pracę. 3
... w lewo od szlaku znajduje się urwisko skalne, z którgo rozpościera się piękny widok.
Po kolejnych kilkuset metrach, przy ostrym zakręcie, w lewo od szlaku znajduje się urwisko skalne nad Złotą Jamą,
... i stajemy przed zamkową bramą.
z którego rozpościera się piękny widok: na pierwszym planie Dolina Choińca, Zachełmie, w tle Kotlina Jeleniogórska ze Zbiornikiem Sosnówka, Przedgórze Karkonoszy z górującą Śnieżką. W niszy wykopanej na zakręcie znajduje się kolejna "Strefa wypoczynku". Stąd jeszcze tylko kilka minut podejścia i stajemy przed zamkową bramą.

Długość trasy wg to ok. 2,5 km, suma podejść to ok. 200 m dla kierunku na Chojnik i ok. 20 m w przeciwną stronę.
Punkty GOT: na Chojnik 5 pkt, powrót 3 pkt. 4
_____________________________
1 Steć Tadeusz "Sudety Zachodnie", Sport i Turystyka, Warszawa 1965, wyd. II, s. 209-210.
2 Ibidem s. 213-214.
3 Konca Bernard, Szwaja Monika "Ścieżka przyrodnicza wśród zieleni osiedlowej na górze Chojnik", WOIT na zlecenie dyrekcji KPN, Jelenia Góra 1984, s. 20.
4 "Górska Odznaka Turystyczna PTTK. Regulamin. Trasy punktowane", Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK, Kraków 1999, s. 82-83.