Trasa zaczyna się (lub kończy) w Podgórzynie Dolnym na przystanku MZK linii nr 4 lub 18 "Nad Stawami".
Podgórzyn. Wieś ciągnąca się 4 km wzdłuż Podgórnej, 350-480 m. Dolna część leżąca na obszarze Kotliny Jeleniogórskiej, wśród Podgórzyńskich Stawów ma charakter rolniczy. Podgórzyn Górny położony już na Przedgórzu Karkonoszy i graniczący z Przesieką ma po części charakter wczasowiska.
Z sąsiednimi Cieplicami [obecnie dzielnica Jeleniej Góry, przyp. autora strony] Podgórzyn posiada dogodne, lokalne połączenie autobusami MPK.
[...]
Rest. i hotel "Nad Stawami", 30 miejsc (w dolnym krańcu wsi); rest. "Śnieżka" (w środku wsi, koło skałki Rozpadlisko) [nie istnieje, przyp. autora strony] i bar "pod Skałką" (przy ostatnim przyst. tramw.).
Wieś wzmiankowana ok. r. 1305. W XVII w. w Podgórzynie była znana w okręgu jeleniogórskim ludwisarnia (odlewnia dzwonów i armat); w okolicy do dziś zachowały się dzwony tu odlane. W r. 1681 powstała papiernia, a w r. 1852 pierwsza na Dolnym Śląsku ścieralnia drzewa dla potrzeb przem. papierniczego. Z końcem XIX w. była tu także szlifiernia kryształów i szlachetnych kamieni.
Kościół katolicki, późnobarokowa budowla z r. 1792 wykorzystująca stare, średniowieczne wątki murów. Czara chrzcielnicy późnogotycka z r. 1486, dzwon (z miejscowej ludwisarni) z r. 1635, reszta wyposażenia z XVIII w. Kościół poewangelicki barokowy z r. 1780, obecnie nieczynny.1
Z przystanku (350 m), zgodnie ze znakami szlaku żółtego, cofamy się ok. 100 m do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo w kierunku Sobieszowa, a po chwili przechodzimy przez most na Podgórnej. Dalsza droga na odcinku ok. 1 km biegnie (niestety) dość ruchliwą szosą nr 366. Niedogodności te mozna sobie zrekompensować w jednej z mijanych po drodze restauracji lub smarzalni ryb :)
W Podzamczu (dolnej części Zachełmia) opuszczamy szosę skręcając w lewo w uliczkę tuż za duzym budynkiem hotelu-restauracji "Pod Szalonym Koniem". Po chwili dochodzimy do płatnego parkingu - zmotoryzowani mogą dojechać do tego miejsca i zostawić samochod. Szlak stopniowo wspina się w górę, za ostatnimi zabudowaniami Podzamcza wychodzimy na łąkę, która szerokim łukiem doprowadza nas do skraju lasu, w pobliżu brodu przez potok Choiniec. Znaleźlismy sie w pobliżu tzw. "Złotej Jamy".
Dolina Choińca była niegdyś gorliwie odwiedzana przez walońskich poszukiwaczy złota, którzy na skałkach pozostawili wiele ciekawych znaków. Średniowieczne Księgi Walońskie często wymieniają dolinę "za Chojnikiem", jako bogatą w złoto; jeszcze dziś boczna, sucha dolina wcięta z lewej strony w masyw Chojnika nosi miano "Złotej Jamy". 2
[...] Najwięcej jednak znaków tych [walońskich, przyp. autora strony] jest w dolinie Choińca za Chojnikiem w okolicach tzw. złotej jamy: tu krzyż jakiś, tam młot, a na płaskiej granitowej płycie tuż nad potokiem znak najciekawszy. Po prostu zdaje się zapraszać: stań tak, jak wskazują wyryte zarysy stóp i patrz w kierunku, w którym pokazuje wyciagnieta ręka. Nie zapomnij też zabrać niecki lub szufli (z lewej) do płukania piasku i krzyża - od złych mocy. Tylko co oznacza ostatni znak - półksiężyc? Wyborną odpowiedź daje nam trutnovska "Księga Walońska": "... Idź w góry milę albo trzy... Za Chojnikiem będzie mała łączka, a potem kamień "księżycowym" zwany, bo wyryty jest na nim znak księżyca, a ręka wskazuje na potok, w którym przednie złoto znajdziesz..." 3
Mnie niestety nie udało się znaleźć "księżycowego kamienia"...
W górnej części dolina przeistacza się w malowniczy wąwóz, którego skalne ścianki dochodzą do 10 m wysokości.
W końcu szlak stromą ścieżką wychodzi na jezdną drogę, która po ok. 300 m doprowadza nas dowęzła szlaków przy "Żelaznym mostku" (550 m), skąd następnie wspinamy się za znakami żółtymi / czarnymi / zielonymi w kierunku Chojnika.
Po drodze, poniżej szlaku, widoczny jest kamienny budynek hydroforni.
Na Przełęczy Żarskiej (574 m) skręcamy w prawo i kamiennymi schodami (ze znakami żółtymi / czarnymi - zielone skręciły do Jagniątkowa) wspinamy się do ruin zamku.

Długość trasy wg to ok. 4,5 km, suma podejść to ok. 270 m dla kierunku na Chojnik i praktycznie 0 m w przeciwną stronę.
Punkty GOT: na Chojnik 7 pkt, powrót 4 pkt.3 (w tym 1 pkt. za przejście z Podgórzyna Dolnego do Podzamcza/Sosnowicy - nie ujęte w Regulaminie GOT).
_____________________________
1 Steć Tadeusz "Sudety Zachodnie", Sport i Turystyka, Warszawa 1965, wyd. II, s. 197-198.
2 Ibidem s. 215.
3 Steć Tadeusz, Walczak Wojciech "Karkonosze. Monografia turystyczna", Sport i Turystyka, Warszawa 1962, wyd. II, s. 98.
4 "Górska Odznaka Turystyczna PTTK. Regulamin. Trasy punktowane", Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK, Kraków 1999, s. 82-83.